Alternativy ke službě Google Site Search

Květiny kvetou, zvířata se probouzí ze zimního spánku a teploty příjemně stoupají. To však nejsou jediné změny, které jaro přináší. Google jako již tradičně třídí své služby a vyřazuje ty, o kterých se domnívá, že nenabízí dostatečné výsledky a perspektivu. Jednou z těchto služeb je i Google Site Search, o jejímž ukončení jsme informovali před několika týdny. Tato služba nabízela interní vyhledávání na webových stránkách a to za použití vyhledávače Google. Konec provozu nastane 1. dubna 2018 a firmy by tak měly začít s hledáním vhodné alternativy.


 
Proč do vyhledávání investovat a jaké výhody přináší
Nástroj pro vyhledávání není pro mnoho firem prioritou a vnímají ho spíše jako rozšíření, které má návštěvníkům usnadnit pohyb a orientaci. Samotné vyhledávání ale může být klíčové a může rozhodnout o tom, zda návštěvník na webu setrvá nebo si zde zakoupí produkty či služby. Využití vyhledávače totiž napovídá, že se návštěvník o obsah zajímá a vyhledávání ho může o koupi přesvědčit nebo naopak ho od koupě odradit.
 
Předtím než se podíváme na možné alternativy, rozeberme si, proč byla služba Google Site Search tak oblíbená a jaké výhody nabízela.
 
Co webové stránky ztratí absencí Google Site Search
V čem spočíval úspěch Google Site Search? V jednoduchosti, dostupných možnostech i snadnému nasazení.
 
Jednoduché a efektivní vyhledávání
Vyhledávač Google zná asi každý a mnozí z nás v něm hledají každý den nejrůznější informace o práci, zábavě, studiu nebo aktuálním světovém dění. Z toho vyplývá, že je jeho prostředí známé a uživatelé se v něm jednoduše pohybují. Tento prvek se díky implementaci Google vyhledávání přičetl k dobru i webovým stránkám a uživatelé na nich jednoduše vyhledávali stejně pohodlně, jako v samotném Google vyhledávači.
 
Dostupné možnosti
Vyhledávání od Googlu nabízí mnoho možností, které návštěvník i webová stránka ocení. Ať už se jedná o přesné výsledky, jednoduchou navigaci, zobrazování důležitých zpráv na prvních pozicích nebo aktualizaci informací v reálném čase, to vše přispělo k tomu, že bylo vyhledávání přehledné, efektivní a nabízelo odpovědi, které návštěvník očekával.
 
Snadná implementace
Sen pro vývojáře. I tak by se Google Site Search dalo nazvat a to díky jednoduché implementaci, která zabrala několik málo minut. Na několika řádcích kódů tak běžel nástroj, který jinak zabere týdny vývoje a přidělává vrásky vývojářům i po dokončení.
 
Google Custom Search
Teď už se ale podívejme na samotné alternativy. Jednou z nich je i Google Custom Search, který nabízí podobné provedení a je vhodný pro firmy/vývojáře, kteří nechtějí opustit Google a na svém spojení s jeho vyhledáváním trvají.
 
Google Custom Search se ale v mnoha ohledech od Google Site Search liší a nabízí jen omezené možnosti, které jsou pro mnoho firem nedostačující. Výhodou je ovšem to, že je zdarma.
 
U Google Custom Search na rozdíl od Google Site Search máte k dispozici 3 webové stránky, ve kterých bude vyhledávač hledat a ze kterých se výsledky zobrazí. Zároveň budou u výsledků reklamy, což může působit poněkud neprofesionálně a návštěvník si všimne zásahu třetí strany. Další nevýhodou je omezení dotazů, které může značně omezit provoz tohoto nástroje v případě, že je provoz na vašich webových stránkách vysoký.
 
Zkrátka, Google Custom Search je dobrým řešením pro menší blogy a některé lokální společnosti, které nemají velkou návštěvnost a nevadí jim omezení v podobě reklam a limitu dotazů.
 
Vyhledávače třetích stran
Google není jedinou společností, která nabízí vyhledávací nástroje. Na trhu nalezneme mnoho alternativ, které nabízí skvělé výsledky pro SEO a zároveň uživatelsky přívětivé provedení. Zde v článku si představíme několik z nich a to například Cludo, Algolia nebo Swifttype.
 
AddSearch: Finský startup, který nabízí jednoduché nasazení, podporu všech zařízení a také přehledné statistiky. Výsledky lze filtrovat podle vlastních pravidel a nabízet návštěvníkům to, co hledají.
 
Algolia: Velká společnost, která má zkušenosti se jmény jako jsou Medium, Product Hunt, Twitch nebo Birchbox. Tato společnost nabízí skvěle vypilované vyhledávání, které je rychlé, efektivní a skvěle se zobrazuje na jakémkoli zařízení.
 
Algoria vycítila v konci GSS velkou příležitost a potencionální zákazníky se rozhodla oslovit pomocí s implementací, podobnými funkcemi, ale i možností vyhledávání v závislosti na lokalitě.
 
Amazon CloudSearch: Jeden z nejpropracovanějších, ale také nejsložitějších systémů, se kterými Vám musí pomoci zkušený vývojář a jehož nasazení může trvat i několik týdnů. Ve výsledku ale nabídne srovnatelné nebo dokonce lepší funkce než GSS a pro malé firmy nabízí zajímavou cenu 50$ za rok.
 
Apache Solr: Další z alternativ, která nabízí otevřenou platformu, zkušenosti s webovými službami jako jsou Sears, eHarmony nebo Bestbuy. Apache Solr se zaměřuje na webové stránky s velkou návštěvností a nabízí jim přehledné statistiky, full-text vyhledávání, ale i jednoduchou administraci.
 
Cludo: Další společností, která se pokusí využít konec GSS je i Cludo, které nabízí individuální provedení, jednoduché nasazení v podobě několika skriptů, ale i bezchybný a hladký provoz. Cludo také nabízí nástroj pro opravu zadaných slov, která pomáhá návštěvníkovi přesněji vyhledávat výsledky i s překlepy. Ve statistikách, které vyhledávání na míru nabízí, jsou například klíčová slova, trendy ve vyhledávání a zadání, při kterých návštěvník nenašel, co hledal.
 
Swiftype: Jedním z velkých hráčů na tomto trhu je i Swiftype, který má zkušenosti s firmami, jako jsou CBS, AOL nebo AT&T. V reakci na skončení GSS, Swiftype oznámil, že se pokusí vyjít potencionálním zákazníkům co nejvíce vstříc a nabídnout jim plnohodnotnou náhradu, která zprostředkuje precizní vyhledávání každému návštěvníkovi.
 
Mezi přednosti Swiftype patří vlastní algoritmy využívající modelování jazyka nebo individuální provedení, které zapadne do designu celého webu. Vývojáři také mohou využít nástroj „Last Update“, který nabízí neustále aktuální výsledky nebo vyhledávání podle data, lokace, ceny nebo typu obsahu.
 
Závěr
Vypnutí Google Site Search bylo pro mnohé webové stránky nepříjemným překvapením, se kterým se musí vypořádat a které je nutí k vlastnímu řešení nebo alternativě v podobě třetí strany.
 
Možností je přitom hned několik. Ať už Google Custom Search, které nabízí jen omezené vyhledávací možnosti, tak i služby jako Algolia, Cludo nebo Swiftype, které nabízí plnohodnotné vyhledávání na míru vašemu webu.
 
Klíčem ke kvalitnímu vyhledávači je ale pochopení vlastních návštěvníků, jejich chování a návyků. Jen tak lze vybrat perfektní vyhledávací nástroj, který jim nabídne pohodlné a efektivní vyhledávání.