SEO optimalizaci můžeme ovládat pomocí nástrojů, strategií nebo know-how. Co ale dělat v případě, že problémem není SEO optimalizace, ale klient?
Podívejme se spolu na několik častých problémů, které nastávají při komunikaci a s klientem a i řešení, která Vám s touto situací mohou pomoci.
Ignorace
Stalo se to asi každému. Jeden, dva, tři emaily a stále žádná odpověď. Klient zkrátka nereaguje a nezáleží na tom, jak důležité pro něj informace mohou být. Pochopitelné? Samozřejmě. Každý z nás má své priority a většinou i hodně práce. To ale nic nemění na tom, že s klientem potřebujeme mluvit a zde je několik rad, jak toho docílit.
Zvedněte telefon
Klienti jsou většinou velmi zaměstnání lidé a dostávají i několik stovek emailů denně. Ty se pro ně tak přirozeně stávají méně důležitými a řeší jiné věci, které na rozdíl od emailů nemohou odložit.
Zvedněte proto telefon, vytočte svého klienta a pokuste se mu problém popsat po telefonu. Šance, že na telefon zareaguje, je mnohem větší nežli u elektronické pošty, kterou může jednoduše odložit.
Použijte emailový monitoring
Pokud na své emaily nedostáváte odpovědi, nemusí to vždy být jen chyba na straně klienta. Emaily mohou docházet v nevhodnou dobu, nebo hůře, nedochází vůbec. Použijte proto některý z nástrojů, které nabízí monitoring emailů a prozradí Vám, kdy je vhodné email poslat nebo zda se Váš email dostal do elektronické schránky Vašeho klienta.
Díky nástrojům jako jsou Yesware nebo Bananatag můžete jednoduše sledovat, kdy jsou Vaše emaily otevírány a využít toho.
Další člověk v pořadí
Ve chvíli, kdy dojdou všechny předchozí možnosti, musíte zkrátka jednat a poohlédnout se po osobě, která je ještě výše ve firemním žebříčku. Je dobré, využívat toto řešení jako poslední možnost a předtím vyzkoušet vše, co Vás jen napadne. Bohužel jsou i takové případy, kdy zkrátka není zbytí a ve jménu výsledků je třeba jednat.
Nesouhlasím s Vámi
Jako marketingový konzultant většinou musíte pracovat s interním marketingovým oddělením, které je plné chytrých, zkušených a talentovaných lidí. Tito lidé mají svoje názory a zkušenosti a ne vždy je snadné, shodnout se na stejném postupu.
Když se to nepovede, nastává problém. Máte zvolenou strategii, postup, nástroje, ale interní tým dělá práci po svém a neposlouchá Vaše rady. Jak tento problém vyřešit?
Vysvětlete svou strategii
SEO optimalizace se skládá z obrovského množství informací, postupů, strategií a nástrojů, které lze použít. Existují zastánci technické i obsahové SEO optimalizace ale i ti, kteří tyto způsoby propojují.
Nezaměřujte se proto na svou strategii, ale na to, jak vysvětlit týmu proč je právě tento postup tím pravým. Co je cílem, jak ho pomocí této strategie dosáhnout a proč si myslíte, že právě Váš postup bude fungovat.
NE je v pořádku
Doporučíte svému klientovi specifické kroky, které zlepší výsledky a on řekne ne? Nevadí. Naučte se přijímat ne jako odpověď, protože ne vždy je potřeba do důsledku plnit všechny body Vámi zvolené strategie. Někdy se zkrátka klient rozhodne sám za sebe a je dobré, nechat mu prostor a i část rozhodování. Pokud se nejedná o stěžejní část celého projektu, zkrátka kroky přeskočte a pokračujte v práci.
Proveďte test
Je to několik měsíců, co jsem přesvědčoval klienta o úpravách, které by mu pomohli dosáhnout stanovených cílů. Bohužel, klient si na tyto změny nenašel čas a pořád je oddaloval. Rozhodl jsem se proto aplikovat změny na nově zprovozněnou stránku, která spadala do stejného projektu a ukázat mu výsledky přímo na ní.
Poté, co viděl, že nová stránka předčila všechny ostatní, rozhodl se změny provést na všech a bylo po problému. Každý z nás chce vidět výsledky a test je může ukázat v té nejlepší podobě.
Nedostatek času
Prokletý čas! Nikdy ho nemáme dost, a i kdybychom měli, i tak by ho bylo málo. Každý den má jen 24 hodin a ten pracovní většinou 8-12. I když si to nechceme přiznat, SEO není pro naše klienty vždy prioritou. Jak se ale vypořádat s tímto problémem?
Implementace změn
Už od pradávna platí, že co si člověk neudělá sám, to nemá. SEO není výjimkou a implementace všech změn stojí čas i důvěru klienta. Nenechte se odbít a dohlédněte na to, aby většina změn proběhla podle plánu, což Vám umožní posunout se dál ve zvolené strategii.
Vyberte priority
Klient nestíhá a Vy jedete podle plánu a posíláte mu další a další úkoly? Chyba. Čím více úkolů klient dostane, tím více se v nich ztratí a neudělá vůbec nic. Proto je dobré, vytvořit priority, které s klientem jednu po druhé projdete a vysvětlíte mu, jak změny aplikovat. Klient nebude zahlcený, Vy se pohnete z místa a všichni budou spokojení.
Využijte data
Je extrémně frustrující, když dáváte dohromady data a vidíte, že jste pozadu takřka se vším, protože klient neudělal, co bylo potřeba.
Pokud se nemůžete pohnout z místa, klient nedělá, co po něm žádáte a ani se o to moc nezajímá, využijte data a pomocí nich mu ukažte, že je v jeho zájmu změny provést. Zaměřte se na jeho původní cíle a ukažte mu, kde jste již mohli být a co je důvodem, že tam nejste.
Závěrem
Být SEO specialistou je těžké. Nejen že je třeba ovládat SEO optimalizaci, ale také spolupracovat s lidmi, kteří ne vždy chtějí spolupracovat s námi. Výše zmíněné rady a postupy mohou Vaší práci usnadnit a nabídnou Vám řešení u každodenních problémů.