Problém falešných recenzí na Amazonu se údajně neustále zhoršuje. Avšak většina spotřebitelů si toho není ani vědoma, natož pak, jak rozsáhlý a dalekosáhlý problém to vlastně je.
Amazon, hodnotitelé recenzí bojují s velikostí problému.
FakeSpot a ReviewMeta jsou společnosti, které analyzují recenze Amazonu. Ty publikovaly studie, ve kterých argumentují, že většina (drtivá většina) recenzí ve specifických produktových kategoriích (například elektronika) jsou podvodné. Amazon tohle předtím rozporoval a argumentoval tím, že společnosti profitují z toho, že se snaží „uměle vystrašit“ a zneužívat nedůvěru uživatelů. Někteří prodejci na Amazonu vyjadřují jistý skepticismus či nezájem ohledně studií těchto společností.
Nabourání podstatného problému.
Nyní společnost COnsumer REports zveřejnila výsledky jejího vlastního vyšetřování a analýzy sub-druhů podvodných recenzí, nazvaných „unášení recenzí (review hijacking)“, ve kterých tvrdí, že je tento problém nejrozšířenější a dalekosáhlý právě na Amazonu. Unášení a nabourávání recenzí se stane tehdy, když obchodník nějakého produktu je schopen připojit pozitivní recenze od dalšího, nerelevantního produktu s jeho vlastním, aby tak mohl klamat potencionální kupující.
Consumer Reports jde opravdu do detailu ohledně toho, jakým způsobem se tato podvodná praktika děje, často používá vlastní back-end nástroje obchodníků přímo od Amazonu. Rozumné procento unášení recenzí se údajně děje hlavně v Číně anebo u čínských prodejců.
Limitované spotřebitelské vyšetřování.
Většina spotřebitelů se dívá na počet recenzí, hodnocení hvězdiček nebo bodové hodnocení a čtou izolované recenze. Typicky se nedívají blíže na dostatečný počet recenzí, aby určili, jestli se jedná o nějaký podvod, který číhá ve stínech. Tohle je přesně důvod, proč společnosti jako FakeSpot a ReviewMeta uvádí, že musí existovat.
Amazon z jeho strany uvádí, že bere problém s podvodnými recenzemi vážně a převádí podstatnou část zdrojů a prostředků k tomu, aby jej vyřešil. V minulosti se však FTC angažoval v obzvláště rozsáhlých a podvodných případech recenzových podvodů na Amazonu a jinde.
Napříč obecnému nedostatku spotřebitelského povědomí o rozsahu podvodných recenzí, vypadá to, že je tu eroze důvěry, která se právě nyní děje. Průzkum zhruba dvou tisíc dospělých od společnosti CPC Strategy zjistil, že pouze sedmnáct procent z respondentů uvedlo, že „plně důvěřuje“ recenzím na Amazonu. Poté se snažili odlišit jednotlivé stupně „nedůvěry“ (například částečná nedůvěra apod.).
Proč by nás to mělo zajímat.
Generování falešných recenzí a dalších podvodných recenzních taktik je něco jako černá praxe SEO na Amazonu, která pomáhá těmto produktům získávat na viditelnosti ve vyhledávání a také spotřebitelské důvěryhodnosti. Consumer Reports uvádí, že dostatek falešných pozitivních recenzí může ale také vyústit v podvodem získanou „Amazon’s Choice“ vlaječku (označení), což pohání ještě více prodejů.
Čestní a upřímní obchodníci na Amazonu jsou tak v nevýhodě proti těm, kteří se neštítí použít tyto černé praktiky, aby zrušili konkurenci, kteří tak mohou díky těmto praktikám generovat nebo jinak sbírat falešné pozitivní recenze. Zatímco se Amazon stává vedoucí destinací pro produktové vyhledávání, příležitosti k podvádění jenom rostou a stávají se čím dál častější volbou pro podvodné obchodníky. Problém falešných recenzí narůstá do stresujících úrovní pro obchodníky a je široce diskutován na Amazon fórech.
Pokud tedy vezmeme v potaz velikosti Amazonu, není zcela jasné, jak vlastně společnost chce efektivně bojovat s těmito falešnými recenzemi – pokud by se vůbec někdy rozhodl je nějak agresivně pronásledovat a odstraňovat. Možná by měl a mohl adoptovat nějakou politiku pouze recenzí, u kterých jsou ověřeni kupující. Avšak i tento systém by mohl být lehce obehrán.